Op zoek naar een goede middelbare school

Nu onze oudste in groep 7 zit moeten we langzaamaan op zoek naar een goede middelbare school. Het lijkt vroeg, maar het is prettig om hier in groep 7 al mee bezig te zijn. Zeker voor de kinderen zelf. In groep 8 komt al genoeg op de kinderen af, in groep 7 is het nog allemaal een beetje vrijblijvend en zit er niet zo`n druk op.

Waar let je op?

In de maanden januari, februari en maart zijn de open dagen van de middelbare scholen. De kinderen kregen hier op school een lijstje mee naar huis van de middelbare scholen die hier in de omgeving liggen en wanneer de open dagen zijn. Hartstikke handig natuurlijk. Maar waar let je op bij het kiezen van een school? Als je kind in groep 7 zit heb je nog niet echt een advies van school gekregen. Eind groep 7 komt normaal gesproken het voorlopig advies en pas in groep 8 echt het advies.

Enkele tips:

  • Wat is het (voorlopig) advies? Desnoods kun je van tevoren de juf om raad vragen mocht je nog geen advies hebben gekregen.
  • Welke richting wil jouw kind op? Weet hij of zij al welk beroep hij/zij later wil uitoefenen?
  • Past het bij je kind? Je kunt een Havo advies krijgen, maar als je kind het liefst met de handen bezig is dan zal Havo waarschijnlijk niks gaan worden vanwege desinteresse.
  • Hoe is het gevoel op school?
  • Wat wil jouw kind zelf?
  • Heeft jouw kind iets extra`s nodig? Bijvoorbeeld extra begeleiding vanwege ADHD of dyslexie? Vraag dan na of school dit kan bieden.

Wat wil jouw kind?

Ik ben van mening dat jouw kind nog altijd degene is die deze beslissing moet maken, met goede ondersteuning van de volwassenen om hem/haar heen. Hij of zij is immers degene die de nodige jaren op school moet gaan doorbrengen. Niks is vervelender dan naar een school gaan waar je zelf niet achter staat.

Het is belangrijk om met je kind in gesprek te gaan. Heeft hij/zij een bepaalde droom voor later? Welke richting trekt hem/haar het meeste? Misschien is je kind er wel van overtuigd dat ze kapster of schoonheidsspecialiste wil worden. Of misschien is de bouw toch echt datgene waar zijn hart sneller van gaat kloppen. In een paar gesprekken kun je echt wel opmaken welke richting past bij jouw kind. Je kunt dan een aantal scholen aanwijzen die hierop aansluiten.

Keuzes maken

In groep 7 kun je nog wat losser hiermee omgaan. Mij ging het er om dat onze zoon een middelbare school van binnen had gezien. Dat hij zag dat het om vele klaslokalen en vele leraren zou gaan. We besloten voor een vijftal scholen te gaan. Hij had er vier zelf uitgekozen, de vijfde had ik uitgekozen. Ik wilde er eigenlijk alleen even gaan kijken omdat ik er vroeger zelf op school had gezeten. šŸ˜‰

Ik heb hem de ‘opdracht’ gegeven zijn gevoel te laten spreken. Hoe voelde hij zich binnen de school? En hoe voelde hij zich bij de leraren die hij zou zien? Hoe voelde hij zich in de klaslokalen? Hoe voelde hij zich bij de boeken die op de tafels lagen? Dat soort dingen. We zouden de scholen dan indelen in de categorieĆ«n ‘Ja’ ‘Nee’ of ‘Twijfelgevalletje’. De scholen die nu onder ‘Ja’ of ‘Twijfelgevalletje’ zouden vallen, zouden we volgend jaar weer bezoeken.

Workshops en meeloopdagen

Wat me opviel was dat je tegenwoordig in groep 7 en 8 gebruik kunt maken van workshops of meeloopdagen op de scholen. Erg interessant voor de kinderen om op deze manier een echte schooldag of les mee te maken. Voor zover ik me herinner was dat in mijn tijd nog niet. Het enige wat we konden doen was een dagje meelopen op het moment dat we ingeschreven waren voor school.

Zelfkennis

We hebben nu 3 scholen bezocht. De andere 2 scholen volgen na de carnavalsvakantie. Het verbaasd me hoe mijn zoon ermee omgaat. Ik had verwacht dat het ‘leuk’ of ‘niet leuk’ zou worden als ik hem naar zijn mening zou vragen, maar niks is minder waar. Hij kijkt goed rond en denkt er ook al over na.

School 1

Zo vond hij de eerste school heel erg leuk. Hij heeft ervoor gekozen om 2 workshops mee te doen en was erg onder de indruk. Dit was de school waar hij zeker weten naar toe ging. We hebben hem verteld dat hij dat mag, maar dat hij er wel even goed over na moest denken. Hij wilde later een bepaalde richting uit en dat ging met deze school niet. Dan moest hij voor een ander beroep kiezen. Hij was er heel duidelijk in: deze school werd het dus niet.

School 2

De tweede school had een bepaald soort onderwijs. Het soort wat hem behoorlijk aansprak, zeker na het zien van het filmpje wat online stond. Toen we er rondliepen op de open dag vond ik het eigenlijk helemaal niks, maar dat liet ik niet merken aan hem. Al zag ik aan zijn gezicht dat het minder vrolijk stond dan bij school 1. Ik vroeg hem na de open dag wat hij van de school vond. “Een echte Nee” was zijn antwoord. “Ik wil duidelijkheid. Dat de juf of meester tegen me zegt welke opdracht ik wanneer moet afhebben. Dat is op deze school veel te onduidelijk.” Ik was verbaasd over zijn antwoord en vond het tegelijk ook knap. Hij had voor deze school kunnen kiezen omdat het een erg leuke vorm van onderwijs was maar hij had genoeg zelfkennis om te beseffen dat dit voor hem niet ging werken.

School 3

De derde school was mijn oude school. De kinderen vonden het ook leuk om hier even rond te lopen. Eens kijken waar mama vroeger op school had gezeten. We hebben er ruim 2 uur rondgelopen en zoonlief vond het een erg leuke school. Overzichtelijk, duidelijk, ze zaten niet alleen maar in de schoolbanken maar deden ook andere dingen en hij vond het vak wiskunde erg interessant. Deze school was een kanshebber en wilde hij zeker volgend jaar nog eens bezoeken.

Zo zie je maar weer. De school die er ‘op papier’ het leukste uitzag, bleek niks te zijn en de school waar hij niet wilde gaan kijken blijkt een serieuze kanshebber te zijn.

Waar let jij vooral op bij de middelbare schoolkeuze?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *